Når sproget forvirrer Google

Sproget kan bruges til mange ting, det kan bruges til at udtrykke vores følelser, det kan bruges til at sælge og det kan bruges til søgemaskineoptimering.

Det sidste er en sjov finurlighed for os som arbejder med sproget, altså at der er kommet en helt branche som skriver tekster til nettet, som er skrevet både til Google og til de brugere der læser med.

Jeg vil komme med nogle eksempler på denne trend som bredder sig da gode placeringer på Google jo kan betyde salg og synlighed. Mit første eksempel er valgt fordi det er en skide god service. På siden kan du sammenligne mobilabonnement priser, og hvis du ser nederst på forsiden kan du se noget fin tekst som beskriver hvad siden handler om.

Når man kommer ind på siden er man dog ikke i tvivl om at det handler om mobilabonnementer og mobiltelefoner, det er vist klart for en hver, og man må spørger sig selv om teksten nederst på siden overhovedet bliver læst af en eneste bruger. Ordene mobilabonnement og mobilabonnementer er da også nævnt en hel del gange, og det er et godt eksempel på en side som er optimeret til både brugeren og til Google.

Jeg er i øvrigt ret imponeret over siden. Normalt er sider som den bare en liste med forskellige abonnementer, og en knap der hedder “Gå til forhandler” eller “Køb”, ud for hvert tilbud. Men http://mobilabonnementpriser.dk/ har bare taget den form for kommissionssider et niveau op over alle andre i branchen. I stedet for blot at have en lang liste med abonnementer, som folk selv skal vælge imellem, har de lavet en virkelig brugbar søger, som finder det rigtige mobilabonnement, ud fra det forbrug af taletid, antal sms´er og datatrafik du har brug for.

Sproget kan dog også enten forvirre Google eller virke modsat. Og det er her du som hjemmesideejer skal passe på. Mange prøver at optimere til Google ved at nævne de samme ord igen og igen, for dermed at komme højt op. Men Google har et indbygget bullshit-filter, der gør at de ser det som spam hvis du bare bruger de samme og igen og igen.

Så Google er ligesom mennesker, hvis du devaluerer dine ord har de ikke længere betydning, og de kan måske endda komme til at virke modsat. Tænk over det!

Comments are closed.