Sådan startede vi webshop op

Gæsteblogindlæg af Mick Stjernelykke

Det firma jeg er medejer af (WebCoders.dk) er netop gået i luften med en online shop, vores første shop med fysiske produkter.

Shoppen sælger børnetøj med uglemotiver, og jeg vil her beskrive vejen fra ide til vi i dag satte shoppen i luften.

Shoppen handler som sagt med børnetøj og fra start ville vi gerne skille os ud og lave noget de andre ikke laver. Derfor besluttede vi at vi ville starte egen lille systue, og fremstille produkterne selv. Til at starte med lavede vi nogle prototyper og forhørte hos rundt omkring hvad folk sagde til produkterne, og der var kun positiv respons.

Efterfølgende har vi købt diverse maskiner så produktionen kan ske med en vis hastighed og vi har opsat vores webshop på uglemor.dk. Navnet er valgt fordi vi hovedsageligt sælger børnetøj med uglemotiver.

Der hvor jeg tror mange går fejl er hvad der er udfordringen i at starte en webshop op. Det er nemt at købe maskiner, det er nemt at opsætte en webshop (eller få folk til det) og det er nemt at lave noget sødt børnetøj.

Det sværeste, som mange bliver overrasket over, er markedsføringen. Der kommer jo ikke bare automatisk mennesker ind og bestiller fordi man har nogle, i egne øjne, lækre produkter.

Det er ikke nok at vi ved vi producerer god kvalitet, det skal ud og folk skal ind på siden.

På mange shops er konverteringsraten 1-3%, dvs. for hver 100 besøgende er det 1-3 der lægger en ordre. Lad os tage udgangspunkt i en konverteringsrate på 1 %.

Vil du have en ordre om dagen, skal du altså skaffe 100 besøgende hver eneste dag. Det er 3000 om måneden.

Det er faktisk ganske mange.

De kan komme fra mange kanaler, både sociale medier, Google, reklamer osv. Men det ændrer ikke på at det sværeste i rigtigt mange shops er at tiltrække besøgende til den nye shop. Vi har fra start valgt at vi vil være synlige på flere fora og især på Facebook. Derudover er planen at arbejde tæt sammen med vores kunder, og lave konkurrencer for eksisterende kunder og opfordre til at kunderne kan komme med ideer til produkter.

Vi er en lille nicheshop, og har ikke planer om at skulle op og bide skeer med de største som bare importerer en masse varer fra Kina, eller forhandler nogle eksisterende mærker. Vi vil være den lille nicheshop, med det gode forhold til kunder, hvor der er plads til at lave nye sjove designs uden det hele skal handle om kun at optimere til det der sælger mest.

Jeg vil gerne høre hvad du synes om tre af vores produkter. Alt kritik er velkommen, bare skriv på hej@uglemor.dk

Hjælp os med at blive bedre og fortæl om pris, billede og produkt tiltaler dig:

 

 

Comments are closed.